TEMPERATUUR

Koudetraining helpt bij het neutraliseren van je lichaamstemperatuur en de hoeveelheid transpiratie die je produceert. Mensen die extreem veel transpireren hebben veel baat bij koudetraining. Je raakt beter bestand tegen de kou, doordat je lichaam zijn temperatuur efficiënter neutraliseert.

HUID

Wanneer je regelmatig koudetraining beoefent, blijft je huid sterk en elastisch. Heet water maakt je huid juist slap, waardoor het uitdroogt en vroegtijdige rimpels kunnen ontstaan.

LYMFESYSTEEM

Het lymfesysteem in je lichaam helpt bij het wegvoeren van afvalstoffen uit je lichaamscellen en beschermt je tegen ziektes. Er ontstaat pas beweging in het lymfesysteem als de spieren zich samentrekken. Bij mensen die weinig sporten en niet aan koudetraining doen, is het lymfesysteem dus minder actief, waardoor afvalstoffen in het lichaam blijven zitten. Koudetraining zorgt er voor dat de spieren zich samentrekken en dus voor meer beweging in het lymfesysteem.

HAREN

Koud water is erg goed voor je haar, aangezien het uitdroging voorkomt. Hoge temperaturen elimineren vocht dat in je haar zit, waardoor het er esthetisch slecht en ongezond uitziet. Koud water helpt om je haren gezond te houden en werkt daarnaast uitstekend bij het voorkomen van roos en haaruitval.

BLOEDCIRCULATIE

Koud water is een effectieve therapie voor personen met circulatieproblemen, omdat het zorgt voor een goede bloedsomloop en het helpt om zuurstof en voedingsstoffen beter door het lichaam te verspreiden. Huid, spieren en organen raken beter doorbloed en functioneren daardoor beter.

IMMUUNSYSTEEM

Koudetraining stimuleert je immuunsysteem, waardoor het sterker wordt en beter reageert om bacteriën, virussen en schimmels te bestrijden. De positieve effecten van bijvoorbeeld een koude douche is 6 dagen na de koude douche nog meetbaar in je bloed.

STRESS

Koudetraining helpt stress te verminderen. Het stimuleert namelijk de afgifte van endorfine. Endorfine is een stofje in ons lichaam dat werkt als natuurlijke ‘feel-good-drug’, oftewel het zorgt voor aangename gevoelens. Endorfine heeft een remmende werking op onze stresshormonen en reguleert de afgifte van serotonine en dopamine. Dit zijn hormonen die een positieve invloed hebben op onze stemming, zelfvertrouwen, concentratie en doelgerichtheid.

ENERGIE

Blootstelling aan koud water maakt je direct wakker! Een warme douche afsluiten met 30 seconden koud douchen is voldoende om je lichaam en geest een oppepper te geven. Koud water stimuleert je lichaam, activeert het en maakt je alerter.